دانلود فیلم دانه انجیر معابد بدون سانسور

اِطناب سیاسی یا در جست‌وجوی فیلم از دست رفته دربارۀ فیلم «دانه‌ی انجیر معابد»، ساختۀ محمد رسول‌اف مجله تخصصی فینیکس

این فیلم که در ۳ آوریل ۲۰۲۵ (۱۵ فروردین ۱۴۰۴) در کشور هلند اکران می‌شود، بازتابی از وضعیت اجتماعی و روانی قهرمانی است که در میانه‌ی آشفتگی‌های اجتماعی، کنترل زندگی خود را از دست می‌دهد. فیلم دانه انجیر معابد، به دلیل نگاهی عمیق به بحران‌های فردی و اجتماعی، یکی از آثار برجسته‌ی سال‌های اخیر سینمای ایران محسوب می‌شود. محمد رسول‌اف که پیش‌تر نیز با آثار تحسین‌شده‌ای در صحنه‌ی بین‌المللی درخشیده، در این فیلم بار دیگر قدرت داستان‌سرایی و نقد اجتماعی خود را به نمایش می‌گذارد.

این فیلم دربارۀ یکی از کارمندان قوه قضائیه (با بازی میثاق زارع) است که به تازگی به سِمت بازپرس ارتقای شغلی پیدا کرده و بر اساس حساسیت امنیتی که شغل جدید دارد اسلحه‌ای برای محافظت شخصی، به او داده شده است. و فیلم با همین تصویر شروع می‌شود؛ در اولین نما دست شخصی را می‌بینیم که در حال شمردن و دادن تعدادی فشنگ به شخص دیگری است و او نیز با خودکار شخصی خود، برگه‌ای را امضا می‌کند. در ادامۀ داستان این ترفیع مقام، همزمان با شدت گرفتن اعتراض‌های سراسری و جنبش زن، زندگی، آزادی می‌شود و در این‌ بین اسلحۀ کاراکتر بازپرس گم می‌شود. این فیلم دربارهٔ یک قاضی دادگاه انقلاب تهران است که با شدت گرفتن اعتراض‌های سراسری به‌طور مرموزانه‌ای اسلحه‌اش گم می‌شود.

مثل مخفی شدن دختر کوچک در اتاقکی در باغ که پدر نه‌تنها در جست‌وجوی اولیه مکانی که از بچگی با آن آشناست، او را پیدا نمی‌کند بلکه در ادامه نیز متوجه صدای موسقی نمی‌شود تا زمانی که دختر از بلندگو استفاده کند. از طرفی دختر که با ترس به آن انباری پناه آورده با خیال راحت شروع به تست کردن نوارهای کاست مختلف کرده و با خیال راحت همان‌جا استراحت می‌کند و… انگار نه انگار که در دل فضای ملتهب تعقیب و گریز بوده‌ایم. متأسفانه فیلمنامه جرئت رفتن به سمت فضایی مالیخولیایی که مثلاً گم‌شدن اسلحه بهانه باشد و این بهانه باعث بشود که کاراکتر پدر (یا همان نام پدر فرویدی) به منتها‌الیه جنون و شکنجه و کشتار برسد و در آخر ببینیم که حتی اسلحه‌ای از ابتدا گم نشده بوده است.

موسیقی متن این فیلم نیز به دست کارزان محمود، آهنگساز برجسته، ساخته شده که بر عمق احساسی داستان افزوده است. در کنار نقدهای سیاسی، برخی منتقدان به جنبه‌های قانونی و محتوای غیرقانونی فیلم نیز اشاره کرده‌اند. بر اساس نظرات برخی از منتقدان، فیلم‌هایی مانند «دانه انجیر معابد» با تکیه بر مضامین جنسی و تابوهای فرهنگی ایران، در ظاهر به مخالفت با سانسور پرداخته‌اند. در حالی که در واقع، برخی از این فیلم‌ها بیش از آنکه تلاش کنند مشکلات واقعی سینمای ایران را به تصویر بکشند، با نمایش صحنه‌های بی‌حجابی، الفاظ ممنوعه و لحظات غیراخلاقی، تنها قصد دارند تا مرزهای قانونی و فرهنگی را زیر پا بگذارند. یکی از منتقدان به‌طور خاص از این امر انتقاد کرده و می‌نویسد که این فیلم‌ها، در حقیقت هیچ‌گونه نوآوری در متن و اجرا ندارند و فقط به‌دنبال جلب توجه از طریق شکستن تابوها هستند. برخی منتقدان در مقوله نقد فیلم دانه انجیر معابد را از جنبه‌های فنی و دراماتیک بررسی کرده و اشاره کرده‌اند که فیلم از لحاظ روایت، توانسته است تا دو سوم ابتدایی خود موقعیت‌های جذاب و چالشی را ایجاد کند.

این مسئله او را درگیر بدگُمانی و سوءظن حتی نسبت به همسر و دو دخترش می‌کند. در بخش دیگری از نقد فیلم دانه انجیر معابد، برخی از منتقدان به ساختار فیلم اشاره کرده‌اند. آنها فیلم را در حد یک اثر سینمایی با اجرا و متن ضعیف توصیف کرده‌اند که به‌جای پرداختن به جزئیات و ریزه‌کاری‌های دراماتیک، بیشتر بر جنبه‌های بیرونی و بحث‌های سیاسی تمرکز کرده است. به‌طور خاص، منتقدان به استفاده از سکانس‌های بی‌ارتباط و تکراری اشاره کرده‌اند که در آن‌ها، هیچ‌گونه حرکت روایی موثر یا کاراکترسازی عمیق وجود ندارد. این ضعف‌های ساختاری باعث شده تا طبق نقد فیلم دانه انجیر معابد در نهایت نتواند به یک اثر سینمایی قابل توجه تبدیل شود. فیلم دانه انجیر معابد جدیدترین اثر سینمایی به کارگردانی محمد رسول‌اف است که داستانی عمیق و چالش‌برانگیز را در بستر ناآرامی‌های تهران روایت می‌کند.

شاخه‌های گیاه، تنۀ درخت میزبان را در میان گرفته و به تدریج آن را خفه می‌کند. درختان انجیر معابد نه تنها از نظر زیست‌ محیطی اهمیت دارند، بلکه به عنوان نمادهای فرهنگی و مذهبی نیز شناخته می‌ شوند. قهرمان داستان، قاضی ایمان، فردی است که در پی گم شدن اسلحه‌ی خود، به دامن شک و بدبینی فرو می‌رود. او حتی به اعضای خانواده‌اش مظنون می‌شود و قوانین سختگیرانه‌ای را بر آن‌ها اعمال می‌کند. این برخوردهای سخت، روابط خانوادگی‌اش را تیره می‌کند و به نوعی بازتابگر بحران‌های عمیق‌تر اجتماعی و سیاسی جامعه‌ی ایران است. رسول‌اف فیلمنامه را نوشت و میثاق زارع و سهیلا گلستانی را به ترتیب در نقش‌های اصلی زوج وفادار به رژیم یعنی ایمان و نجمه انتخاب کرد.

بعد از این صحنه و این عاقبت تصادفی و الاهیاتی، شاهد تصاویری آرشیوی از شادی زنان در جنبش مهسا هستیم و آخرین تصویر هم دختری را از پشت سوار بر موتور نشان می‌دهد که دستش را به نشان پیروزی بالا برده و پشت ترکِ یک مَرد نشسته است. از آنجا که فیلم ناخودآگاه فیلم‌ساز را لو می‌دهد این قاب گویاتر از هر هیاهوی دیگری در فیلم و پیرامون فیلم است. برخلاف ادعای فیلم و فیلمساز در طول این اثر دو ساعت‌ چهل‌وهشت دقیقه‌ای! در این بین شباهت بیش از حد یک سکانس از فیلم با فیلم بادیگارد ساختۀ ابراهیم حاتمی‌کیا نیز جالب توجه است. صحنۀ رسیدگی زن به همسرش و آماده‌کردن او برای مثلاً انجام وظیفه و خدمت، بسیار یادآور صحنه‌ای مشابه در فیلم حاتمی‌کیاست؛ این‌همه شباهت در پرداخت به یک صحنه آن‌ هم از دو فیلسمازی که به‌طور مشخص دو طیف مقابل یکدیگر به لحاظ ایدئولوژیک هستند، کمی عجیب است.

فیلم دانه‌ی انجیر معابد از نظر فنی در بخش‌هایی معمولی و در بخش‌هایی بسیار ابتدایی و سطح پایین است. رسول‌اف در کارگردانی اثر فاقد هرگونه امضای بصری و یا استتیک منحصربه‌فرد است. بازی بازیگران کمابیش در حد قابل قبولی است، اما بازی سهیلا گلستانی چند سر و گردن از دیگران بالاتر است. در ادامه کشمکش برای گره‌گشایی از مسئلۀ اسلحۀ گم‌شده منجر به بدگُمانی و سوءظن کاراکتر اصلی نسبت به همسرش (با بازی سهیلا گلستانی) و دو دختر جوانش (با بازی مهسا رستمی و ستاره ملکی) می‌شود. این ماجرا که در فیلم حدوداً چهل دقیقه به طول می‌انجامد فضایی امنیتی را به تصویر می‌کشد تا به ما نشان دهد که بازپرس با خانوادۀ خود نیز مانند مجرمین برخورد می‌کند و به دنبال پیدا شدن سلاح خود به هر قیمتی است.

این فیلم به نمایندگی از آلمان به‌عنوان بهترین فیلم بین‌المللی برای رقابت در نود و هفتمین دوره جوایز اسکار انتخاب شده است.[۷] همچنین این فیلم توانست نامزد جایزه «بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان» از هفتاد و هشتمین دوره جوایز بفتا که در ۱۶ فوریه ۲۰۲۵ برگزار خواهد شد شود. فیلم دانه‌ی انجیر معابد 2024 (The Seed of the Sacred Fig) ساخت کشور آلمان، فرانسه، ایران، در ژانر درام ، جنایی ، هیجان انگیز به کارگردانی Mohammad Rasoulof است. فیلم به خوبی نشان می‌ دهد که چگونه فشارهای اجتماعی و سیاسی می‌ توانند بر زندگی روزمره افراد تأثیر بگذارند و چگونه هر نسل به شیوه‌ ای متفاوت به این چالش‌ ها واکنش نشان می‌ دهد.

از این رو از شما خوانندگان سایت آگاهی بخش خواستاریم با ارائه نظرات خود راهنمای نویسندگان این سایت باشید. ⍟ جهت آگاهی از زمان دقیق آپلود فایل ها به تلگرام حلال دانلود به نشانی @halaldownload بپیوندید. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پارسینه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. ستاره عبدالمالکی»، «زهرا رستمی»، «امینه مزروعی» و «نیوشا آخشی» از جمله بازیگران فیلم به شمار می روند.

این مسئله باعث شده که فیلم «دانه انجیر معابد» به‌عنوان اثری سیاسی و نه اجتماعی در نظر گرفته شود که قصد دارد موضوعات خاصی را به شکلی سطحی مطرح کند. در فیلم دانه انجیر معابد، شخصیت اصلی، زنی است که در تلاش است تا با چالش‌ های زندگی روزمره‌ اش کنار بیاید. او با مشکلاتی از جمله فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی رو به رو است که بر روی روابطش با اعضای خانواده‌ اش تأثیر می‌ گذارد. او همچنین با چالش‌ های مربوط به تربیت فرزندانش و حفظ هویت خانوادگی‌ اش در دنیای پر از تنش و ناامنی دست و پنجه نرم می‌ کند.

اما در نهایت فیلم با پایان‌بندی که به‌ویژه مشابه با پایان‌بندی «برادران لیلا» است، به یک نتیجه‌گیری ضعیف و بدون تاثیر می‌رسد. این منتقدان به این موضوع اشاره کرده‌اند که اگر فیلم با یک پایان متفاوت و به‌مراتب عمیق‌تر تمام می‌شد، شاید می‌توانست به یک اثر سینمایی برجسته تبدیل شود. منتقدان بر این باورند که فیلم به‌شدت به اعتراضات سال ۱۴۰۱ پرداخته و برای بسیاری از مخاطبان، این انتخاب یک استراتژی سینمایی است تا جنبه‌های سیاسی خود را از طریق این اعتراضات به نمایش بگذارد.

مسئله‌ اعتراف، فشار برای اقرار و بازنمایی حس اضطراب‌آلود اعتراف نیز با ظرافت‌هایی به طور بجا و درست، در اثر گنجانده شده و اگر فیلم فرضاً در دقیقه‌ ۱۲٠ با پایانی متفاوت تمام می‌شد، چه‌بسا با فیلمی مهم، جدی و ماندگار روبه‌رو می‌شدیم. مجله تخصصی فینیکس در راستای ایجاد فضایی کاملا آزاد در بیان نظرات، از نویسنده‌ها و افراد حرفه‌ای و شناخته‌شده در زمینه‌های تخصصیِ سینما، ادبیات، اندیشه، نقاشی، تئاتر، معماری و شهرسازی شکل گرفته است.این وبسایت وابسته به مرکز فرهنگی هنری فینیکس واقع در تورنتو کانادا است. لازم به ذکر است که موضع‌گیری‌های نویسندگان کاملاً شخصی است و فینیکس مسئولیتی در قبال مواضع ندارد.حقوق کلیه مطالب برای مجله فرهنگی – هنری فینیکس محفوظ است.

گلستانی خودش در اعتراضات علیه حجاب شرکت کرده بود و به همین دلیل بازداشت شده بود.[۲۶] رسول‌اف مهسا رستمی و ستاره ملک را به ترتیب برای نقش دختران رضوان و ثنا انتخاب کرد. کارگردان این فیلم، محمد رسول اف، به دلیل فعالیت‌های هنری‌اش از ایران خارج شده و در حال حاضر در آلمان زندگی می‌کند. قطعا اولویت انتخاب فیلمهای ساخت خود آلمان بوده اما یا اون فیلمها ضعیف بودن یا آلمان دیده که فیلمهای این مدلی ایرانی مثل فروشنده بخت زیادی برای جایزه بردن دارن. قاضی تحقیق ایمان در میان ناآرامی های سیاسی در تهران با پارانویا دست و پنجه نرم می کند. وقتی اسلحه‌اش ناپدید می‌شود، به همسر و دخترانش مشکوک می‌شود و اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را اعمال می‌کند که با فروپاشی قوانین اجتماعی، روابط خانوادگی را تیره می‌کند. در هر حال تا دوسوم ابتدای فیلم، فیلمساز موفق شده موقعیت محوری نفس‌گیری به ما نشان دهد با شخصیت‌های قابل فهم و یک معمای اصلی و ریزه‌کاری‌‌هایی در پرداخت به کشمکش درونی آدم‌ها.

فیلمسازان صنعت اپوزیسیون معمولاً مشکل اصلی سینمای ایران را سانسور معرفی می‌کنند. اما فیلم‌هایی نظیر دانه انجیر معابد نشان می‌دهند که معرفی سانسور به‌عنوان مشکل اصلی سینمای ایران، آدرس غلطی است. در این فیلم زنان حجاب ندارند، قریب به ۱۰ صحنه فیلم روی تخت زن و شوهر داستان و همچنین در حمام است، برخی الفاظ ممنوعه در سینمای ایران از دهان شخصیت‌ها شنیده می‌شود و… . اما آش همان آش و کاسه همان کاسه است و فیلم جناب برانداز از حداقل‌های سینمایی در متن و اجرا بی‌بهره است. فیلم درام “دانه انجیر معابد” ساخته محمد رسول اف، داستان یک قاضی ایرانی را روایت می‌کند که در جریان اعتراضات اجتماعی کشور، با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شود.وی پس از گم شدن اسلحه‌اش، به همه اطرافیانش از جمله خانواده‌اش مشکوک می‌شود. برای دانلود فیلم دانه انجیر معابد به صورت رایگان و بدون سانسور، توصیه می‌شود منتظر انتشار رسمی و نسخه‌های قانونی این فیلم باشید.

عنوان فیلم، سریال یا بازیگر مورد نظر خود را جستجو کنید تا براحتی بتوانید فیلم و سریال مورد علاقه خود را پیدا کنید. ✅ بر طبق اعلام تولید کنندگان آثار شبکه نمایش خانگی هر فایل دانلود شده برای استفاده توسط یک خانواده در نظر گرفته شده است لذا حتی المقدور از انتشار فایل خریداری شده برای سایرین خودداری نمایید. ✅ این فایل ها توسط شرکت پخش کننده فیلم، آپلود و در اختیار شما قرار گرفته اند و تمامی مبالغ پرداختی مستقیما به حساب تولید کننده واریز می گردد. ✅ هر یک از فایل ها بر روی سرورهای داخل و خارج از ایران و با بالاترین سرعت اینترنت شما در دسترستان قرار خواهد گرفت. با هدف آگاهی بخشی در زمینه های مختلف خبری، علمی، آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و … راه اندازی شده است. و امید است با حمایت شما عزیزان بتوانیم گای مفید و موثر در این زمینه برداریم.

در نهایت، فیلم دانه انجیر معابد به بررسی موضوعاتی چون امید، مقاومت و عشق در شرایط سخت می‌ پردازد و پیام‌ های عمیقی را درباره زندگی و روابط انسانی منتقل می‌ کند. صرف گفتن حرف‌های خوب و نیت‌های خوب باعث ساخت اثری خوب نمی‌شود و گاهاً ضعف تألیف می‌تواند منجر به کارکردی معکوس شود. فیلم دانه انجیر معابد یک اثر ماندگار با پیام‌های عمیق انسانی و اجتماعی است که توجه هر علاقه‌مند به سینما را جلب خواهد کرد. پیشنهاد می‌شود این فیلم را در فضایی مناسب با کیفیت بالا مشاهده کنید تا تجربه‌ای به‌یادماندنی از این اثر داشته باشید. محمد قربانی در مقاله‌ای با عنوان «رسول‌اف یا ایرج ملکی؟» به این مسئله پرداخته و این فیلم را به‌عنوان یک اثری سیاسی و ایدئولوژیک ارزیابی کرده است. به گفته وی، فیلم پر از کلیپ‌های پراکنده از درگیری‌های خیابانی است که هیچ توجیه درون‌فیلمی نداشته و بیشتر مخاطب‌های این تصاویر، منتقدان جشنواره‌های سیاسی همچون کن هستند که به‌جای داستان‌پردازی واقعی، فیلم برای رسیدن به جایزه ساخته شده است.

اگر گشتی در کانال‌ها بزنید، احتمالاً به فایل لو رفته فیلم «دانه انجیر معابد» برمی‌خورید. اما این فیلم در جشنواره کن حال و هوای دیگری داشت و علاوه بر اینکه نامزد نخل طلای کن ۲۰۲۴ شده بود، موفق به کسب پنج جایزه از این فستیوال شد و در واقع به لحاظ سینمایی می‌توان گفت با یک اثر متفاوت طرف هستیم. در مجموع، نقد فیلم دانه انجیر معابد بر جنبه‌های سیاسی، قانونی، ساختاری و اجرایی آن تأکید دارند و اشاره دارند که این فیلم بیشتر به‌عنوان یک اثر سیاسی و ایدئولوژیک شناخته می‌شود تا یک اثر سینمایی با محتوا و درام برجسته. در همین راستا، مجله سینمایی «ورایتی» به‌عنوان یکی از معتبرترین منابع نقد و بررسی سینما، در واکنش به نقد فیلم دانه انجیر معابد به‌طور خاص آن را مورد بررسی قرار داده است. ورایتی فیلم را به‌عنوان اثری با رتبه و امتیاز بالا در جشنواره‌های جهانی معرفی کرده، اما در عین حال به نقص‌های ساختاری و سیاسی آن اشاره کرده است.

این نشریه با ارزیابی دقیق و تحلیلی از فیلم، بر ضعف‌های فنی و اجرای ضعیف آن تأکید کرده و این اثر را صرفاً یک پروژه سیاسی و نه یک فیلم سینمایی جدی دانسته است. این فیلم دربارهٔ یک قاضی دادگاه انقلاب تهران است که با شدت گرفتن اعتراض‌های سراسری به‌طور مرموزانه‌ای اسلحه‌اش گم می‌شود. این مسئله او را درگیر بدگُمانی و سوءظن حتی نسبت به همسر و دو دخترش می‌کند. از دید برخی از منتقدان، فیلم «دانه انجیر معابد» نتواسته است به‌طور دقیق و واقع‌گرایانه به مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخته و تنها به نمایش خشونت‌ها و اعتراضات سطحی بسنده کرده است. برخی از منتقدان همچون محمد قربانی می‌گویند که فیلم به‌جای پرداختن به مشکلات واقعی و درونی جامعه، بیشتر به‌دنبال نمایش خشونت‌های بیرونی و بی‌نظم است.

انتشار نسخه‌های غیرقانونی ممکن است از کیفیت اثر کاسته و حقوق تولیدکنندگان را تضییع کند. همچنین، با حمایت از سینمای مستقل و تهیه نسخه‌های قانونی، به ارتقای فرهنگ هنری و اجتماعی کمک خواهید کرد. این فیلم نخستین بار در ۲۴ مهٔ ۲۰۲۴ در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد[۳] و برنده جایزهٔ ویژهٔ هیئت داوران جشنوارهٔ کن شد.[۴][۵][۶] رسول‌اف پیش از اکران فیلمش توسط مقامات ایرانی به هشت سال زندان محکوم شد.

اینکه هر دو این لحظه را یک‌جور می‌بینند و یک‌جور می‌سازند، تحلیلی فراتر از تحلیل فیلم طلب می‌کند و سوای دکوراتیو بودن این سکانس در هر دو فیلم (در فیلم رسول‌اف بیشتر)، علامت سؤال‌های زیادی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. این فیلم به ما یادآوری می‌ کند که هنر می‌ تواند ابزاری برای تغییر و آگاهی باشد و می‌ تواند صدای کسانی باشد که در زیر فشارها و محدودیت‌ ها قرار دارند. با تماشای این فیلم، بیننده به دنیای پر از تنش و احساسات عمیق وارد می‌ شود و به تفکر درباره مسائل اجتماعی و سیاسی دعوت می‌ شود. این اثر، به عنوان یک نماد از مقاومت و امید، در تاریخ سینمای ایران و جهان باقی خواهد ماند. فیلم دانه انجیر معابد داستانی عاطفی و اجتماعی را روایت می‌ کند که به بررسی روابط خانوادگی و چالش‌ های اجتماعی در ایران می‌ پردازد. داستان حول محور یک خانواده می‌ چرخد که با مشکلات و تنش‌ های ناشی از فشارهای اجتماعی و سیاسی مواجه هستند.

درختان انجیر معابد، که به نام “انجیر معبدی” نیز شناخته می‌ شوند، نوعی درخت از خانواده انجیر هستند و به طور خاص در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌ کنند. این درختان به دلیل زیبایی و سایه‌ ای که ایجاد می‌ کنند، در بسیاری از معابد و مکان‌ های مقدس کاشته می‌ شوند. ​قسمت پایانی دانه انجیر معابد نسخه هارتر و لخت‌وعورتر فیلم «برادران لیلا»ست؛ اگر لیلا در آن فیلم به‌صورت پدرش سیلی می‌زند ثنا در اینجا سرپرست خانواده را با شلیک گلوله از میان برمی‌دارد و بر گورش گریه می‌کند. هرچند خواب انقلاب زنانه آن‌طور که امثال رسول‌اف انتظار داشتند تعبیر نشد ولی فاندها و پروژه‌های خوبی نصیب ایشان کرد.

فیلم دانه انجیر معابد، اثر محمد رسول‌ اف، یکی از مهم‌ ترین و جنجالی‌ ترین آثار سینمای ایران است. فیلم دانه انجیر معابد به بررسی موضوعات اجتماعی و سیاسی در ایران پرداخته و داستانی پرتنش و عاطفی را روایت می‌ کند. در دنیایی که سینما به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بیان واقعیت‌ ها و نقد اجتماعی شناخته می‌ شود، فیلم دانه انجیر معابد به عنوان یک اثر برجسته، نه تنها به تصویر کشیدن زندگی روزمره ایرانیان می‌ پردازد، بلکه به عمق چالش‌ های موجود در جامعه‌ ای تحت فشار می‌ پردازد. در این مقاله آگاهی بخش به بررسی نقد فیلم دانه انجیر معابد، جدیدترین اثر محمد رسول‌اف که به‌عنوان نماینده آلمان در اسکار ۲۰۲۵ معرفی شده است و تحلیل‌های انتقادی برخی از مهم‌ترین نکات پیرامون این فیلم می‌پردازیم که توسط منتقدان مطرح شده‌اند. اما این فیلم در عرصه سینما و همچنین در جشنواره‌های بین‌المللی مانند کن، با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است. داستان فیلم «دانه‌ی انجیر معابد» حول محور جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران می‌گذرد.